OSTEOPATHIE SIMONE KOK

• aandoeningen die te maken hebben met de gewrichten en/of spieren. Chronische sportblessures, lage rugpijn, nekklachten, whiplash, hoofdpijn, voet-, knie-, enkel-, heup-, schouder-, elleboog of handklachten, spit, hernia.
  • aandoeningen of klachten die te maken hebben met de spijsvertering. Maagproblemen, brandend maagzuur, spastische darmen, leverproblemen, obstipatie, diarree, hypoglycemie.
  • aandoeningen die vallen onder de zogenaamde ‘vage klachten’. Chronische vermoeidheid, onverklaarde buik- en of hoofdpijn, tintelingen in armen of benen, duizeligheid.
  • bij de volgende ziektebeelden kan osteopathie de symptomen verlichten en de pijn verminderen: reuma, fibromyalgie, Multiple Sclerose, ziekte van Parkinson, poly-arthritis.
  • klachten tijdens of na de zwangerschap.
  • baby’s en kinderen: huilbaby’s, spuugbaby’s, baby’s met voorkeurshoudingen.
  • kinderen met: onrust, slaapproblemen, leermoeilijkheden.
  • menstruatieklachten, premenstrueel syndroom, overgangsproblemen, incontinentie, blaasontstekingen, onvruchtbaarheid.
  • onwel bevinden op het psychische vlak.

VOOR WIE IS OSTEOPATHIEBijgaande lijst geeft een beeld van de klachten die aanleiding kunnen zijn om een osteopaat te bezoeken. Deze lijst is overigens niet volledig, dus bel gerust als u nog vragen heeft. Als daar aanleiding voor is, wordt u doorverwezen voor nader medisch onderzoek.    Lijst met klachten

MethodeHet uitgangspunt van een osteopatische manier van behandelen is stroming. Het leven drukt zich uit in stroming, bijv. het bloed, de lymfe enz. Daar waar stroming belemmert wordt kan ziekte ontstaan. De osteopaat is getraind om de bewegingen van organen, gewrichten en de schedel te voelen. Hij spoort hiermee gebieden die niet goed bewegen op. Er kan een groot bewegingsverlies zijn; bijvoorbeeld een wervelblokkade of spit. De osteopaat werkt ook met kleine mobiliteitsveranderingen, welke echter wel een grote invloed op het dagelijkse leven kunnen hebben. Drie belangrijke pijlers binnen de osteopathie: • Het systeem van spieren, fascieen, gewrichten en wervels. • Het systeem van de schedel, zenuwstelsel en heilig been (cranio-sacraal) • Het systeem van de organen en hun onderlinge verbindingen.Deze drie onderdelen staan met elkaar in verbinding en beïnvloeden elkaar. Het geheel is hierbij meer dan de som der delen, de psyche van de mens speelt ook een rol. Aangezien ieder mens weer anders in elkaar zit, zal de osteopaat met verschillende aspecten rekening houden en de behandeling afstemmen op het individu.

WAT IS OSTEOPATHIEOsteopathie is een vorm van manuele geneeskunde. De osteopathie is ongeveer 130 jaar geleden ontstaan in Amerika. De grondlegger is de arts Andrew Taylor Still. Hij ontdekte de principes van de osteopathie en heeft hieruit een nieuwe geneeswijze ontwikkeld.   Lees meer

DR. ANDREW TAYLOR STILL (1828-1917)